dinsdag 15 november 2022

Vervolg (oude) raspi A rev. 2

Besloten om vanochtend het ding aan te zetten en te laten gaan. Het eerste dat opvalt is dat er lang dbus.service in beeld is. Later zie ik een grafische achtergrond maar zonder taakbalk. Ik klik wat om te zien of de activiteits-led gaat knipperen. Dat is zo. Ik klik nog eens en krijg een soort inlogscherm voor de neus. Ik mag mijn wachtwoord invoeren. Het invoerscherm verdwijnt en er gebeurt ogenschijnlijk niets. Wachten. Dan verschijnt er een foutmelding over de org.freedesktop.PolKit1.

Ik klik rechts en krijg een menu te zien. Met een paar onbekende opties. Ik kies voor Reconfigure en krijg opnieuw een inlogscherm te zien.

We zijn nu twee uur verder en er is nog niks om mee te werken, iets nuttigs mee te doen.
Ben het zat en haal de stroom eraf.

In mijn doosje met sd-kaartjes vind ik er eentje met de tekst rasp BMC. Geen idee meer wat dat was. Stop het erin en even later zit ik naar een Rasp-BMC te kijken. Weliswaar met een verkeerde netwerkconfiguratie. Dat bromt niet en kan worden aangepast.
Ik zoek naar wat het ook alweer was/is en kom uit bij OSMC (media center).

Zie nog een ander kaartje van waarschijnlijk mijn eerste test van OwnCloud. Levert geen problemen op. De Raspi A lijkt wel te deugen!

Dan zie ik een kaartje met de tekst Schoon en met een datum januari 2021. Die start geheel vers en mag ik configureren. Wat gezeik blijft, is dat ze vragen naar de taal en de plaats en dat ze later weer melden dat de Localisations niet op orde zijn. En dat duuuuuuurt lang.

Al die tijd wordt een usb-hub gebruikt met een wi-fi dongle, een bluetooth voor muis en toetsenbord en een ethernet-adapter. Maar de twee netwerkverbindingen samen aan de praat te krijgen lukt niet echt. Vooral de ethernet link is op en af.
Gisteren ontdekt dat als /etc/ifplugd is verwijderd het beter zou gaan. Maar die map bevat alleen een script action.d waarin een koppeling naar de wifi-credentials.


Geen opmerkingen: