zaterdag 21 juli 2007

Lijnsynchronisatie

Liever had ik dit stukje een andere titel gegeven, maar dan was de clou ook weggegeven. Het is geen Harry Potter.

Een man belde me van de week met de vraag of ik hem kon helpen met zijn modem. Hij had al van alles geprobeerd en ook met de KPN gebeld, maar hij kreeg geen internet meer. Er bleef een lampje oranje knipperen, het DSL-lampje. Van de ene op de andere dag was het gebeurd. Vervelend want hij had geen mail meer en kon ook zijn bankzaken niet doen.
De computer stond boven en de splitter zat beneden in de woonkamer; op de goede plek, waar de telefoonkabel het huis binnenkomt. De afstand naar de modem/router was niet meer dan 15 meter.
Alle netwerkinstellingen en protocollen etc. deugden. Maar er was geen verbinding. De foutmelding wees op ontbrekende dsl-synchronisatie. Wellicht een kabelprobleem. Navraag over bezoekende kleinkinderen en honden leverde niets op. We gingen naar beneden en bekeken de pluggen en kabels. Er was niets verontrustends te zien.
Met zulke duidelijke ontkenningen en het type gebruikte router en de leeftijd daarvan lag het voor de hand de oorzaak in de modem zelf te zoeken. Bovendien is van die serie bekend dat er vele al na iets meer dan een jaar het loodje legden. Je mag het een klein wonder noemen dat het ding het al die tijd nog had gedaan.
We besloten dus een nieuwe modem/router te gaan kopen. In de lokale winkels was het aanbod zodanig dat we eindigden met een luxe draadloze modem/router van Linksys. Geen kattepis.
De tovenaar die ons aan de hand nam om alle instellingsproblemen voor ons op te lossen brak zoals gebruikelijk af met de mededeling dat we handmatig nog wat wijzigingen aan moesten brengen.
Welke en waar werd er helaas niet bij verteld.
Zo'n luxe apparaat heeft ook zijn voordelen weet ik van Cruijff. Er zijn zoveel mogelijke instellingen voor modulatie of Quality of Service dat je vanzelf bij de helpdesk uitkomt. De gangbare instellingen ken ik wel maar bij zoveel fijnmazigheid moet ik toch ook horen hoe het moet.
De KPN verontschuldigt zich met het argument dat ze toch niet van alle modems alle mogelijke instellingen bij kunnen houden. Ze ondersteunen alleen de KPN-modems.
Linksys wil zich wegtoveren met het argument dat ze toch niet van alle providers bij kunnen houden welke instellingen ze gebruiken voor hun diensten.
Slim toch.
Uiteindelijk krijg ik te horen dat voor KPN Tijd Surfen de instellingen die ik ken voldoende moeten zijn om het ding aan de praat te krijgen. Alle andere instellingen kan ik laten voor wat ze zijn. Desondanks wil het ding niet praten. Modulatiefouten, dslsynchronisatiefouten. Ook hier knippert het DSL-lampje keer op keer.
Op verzoek van de helpdesk gaan we alle modulatievormen dan toch maar testen. Zonder resultaat.
Maar dit nieuwe apparaat heeft zichzelf nog niet bewezen. We weten niet of het ding deugt.

Gelukkig had ik mijn reserverouter in mijn rugzak gestopt. Die heeft zich wel al bewezen.
Je zou al kunnen denken dat het geen apparaatfout meer is. Dus loop ik met de reserve naar beneden haal het dslkabeltje eruit. Stop mijn reservekabeltje in de reserverouter en ja hoor, bingo, een statisch groen dsl-lampje. Het moet dus wel de kabel zijn.
Maar waar dan? Er is niks bijzonders aan te zien. De plugjes voelen ook niet duidelijk brak.
De klant gaat naar de winkel om 15 meter telefoonkabel en wat kabelplugjes te kopen. De kabel heeft er al plugjes aanzitten en we kunnen dus meteen testen of het met zijn oude modem ook werkt. Hoera, dat werkt ook.
Hij is nu toch ook overtuigd dat het het kabeltje moet zijn. Maar kan zich geen voorstelling maken van hoe het dan gebeurd is. Ik voel nog eens aan het plugje boven en doe dat beneden ook. Die van beneden voelt toch iets anders aan. Ik besluit die plug te vervangen. Plug hem weer in de splitter en nu geeft de oude kabel ook geen storingen meer!
Probleem opgelost. Behalve dan dat de klant met een gloednieuwe luxe modem/router zit die hij wel terug mag geven maar waarvoor ze alleen waardebonnen willen geven.

Voor de zekerheid had ik 's avonds de nieuwe firmware voor de nieuwe router maar op mijn usbstokje gezet. En warempel, de linksyshelpdesker stelde ook nog voor om de firmware te vervangen. Terwijl hij toch ook wist dat we geen internet hadden. Of we dan niet even bij de buren ofzo de firmware konden downloaden...
Ik moest hartelijk lachen.

Ik had deze tekst de titel "Plugje" willen geven.

Geen opmerkingen: