vrijdag 20 juli 2007

Weg werkers

Hier zit wat incubatietijd in. Niet boos maar verdrietig. Op weg, op de de fiets naar Zuidhorn voor een bizarre klus (waarover later meer) werd het me echt teveel.
Een paar weken geleden stonden er borden aan de rand van ons dorp dat er op een avond geen toegang was op de N983. Op de aangekondigde avond verschenen er stinkende rochelende monstrueuze machines en bijbehorend volk dat zichzelf wegwerkers noemt.
Het gegrom, de herrie en de lampen deed me denken aan de situatie in de Vondelstraat met de ontruiming van de kraakpanden. Helicopters strooiden toen strooibladen met een tekst in de trant van "de colonne eenmaal in beweging gezet is niet te stoppen". Zo'n tekst roept bij mij dan weer associaties op van bordjes achter de ramen waarop staat "Fietsen worden verwijderd". Ik denk dan altijd "ruiten worden ingeslagen".

Ze werken wat weg die combinaties. Dat doen ze vlot. Maar ze hebben een ander idee van wat een weg is dan ik. Als het dorp slapen moet vertrekken ze. Ik ging de hond uitlaten. Ze waren weg. De autohorden waren van de weg gehaald, vonden ze. Maar ik vond ze op mijn weg. Ik heb ze van mijn weg gehaald.
Er was een tijd dat ik me schaamde voor mijn gedachten over stratenmakers. Het moest wel zo zijn dat de stratenmakers zelf een auto hadden en niet meer liepen en fietsten. De Groningse stratenmakers maakten naam. Die konden zich nog geen auto veroorloven en wisten nog uit de praktijk hoe je een straat maakt. Die auto verdienden ze. Maar had ik zulke beroerde wegen verdiend?
Is een stratenmaker een wegwerker?
Ze werken allebei het strand weg.

Zuidhorn kondigde een 'tijdelijke korte wegomlegging' aan. Toen het zover kwam werd de nieuwe rotonde op mijn weg een puzzeltocht. Naast mij was alles in het werk gesteld om de automobilist zo min mogelijk te frustreren. Elke twee meter een pylon om hem/haar de weg te wijzen. Borden en pijlen.
Ik mocht slalommend om de knorrende beesten heen mijn weg zoeken. Oplettend dat ik niet een kieplading zand in mijn nek kreeg. Bijna wekelijks lees ik dat de provincie en de gemeente het goed met me voor hebben. Ze doen van alles om het fietsen aantrekkelijk te maken! Dat zijn geen loze woorden hoor. Ze menen het echt - denken ze.

Vandaag heeft heel Nederland vakantie. Dus zal het ook wel bouwvak zijn. Er waren geen wegwerkers bij de tijdelijke korte wegomlegging. De auto's hadden nog net op tijd hun gladde asfalt gekregen. Maar door een of andere buitengewone oorzaak waren ze net niet op tijd om ook nette aansluitingen voor het fietspad te maken.
Weg werkers.

Geen opmerkingen: