dinsdag 3 maart 2020

Wachtwoord kwijt? (linux)

Een tijdje geleden kreeg ik ineens de vraag of ik misschien nog het wachtwoord van een gebruiker op Mint wist. Bij de installatie van dat systeem weet ik nog dat ik goed gewaarschuwd had, het desnoods ergens te noteren. Bij mij helpt het regelmatig om er een nachtje over te slapen. Dan sta ik op en weet weer wat ik gisteren niet kon bedenken.
Toch maar even gezocht en gevonden:
Herstel het gebruikerswachtwoord op Linux (engels)

Op de webstek Makkelijke Linuxtips staat een heel verhaal over de bootmanager van Linux: Grub. 

Mijn eigen notities naar aanleiding van deze zoektocht, niet per se volledig, meer als geheugensteun.
Advanced options for ....(Manjaro Linux)
[e]dit
(splash) rw init=/bin/bash
F10 (to boot) of eerst F2 voor grub-cli
evt. sync uitvoeren

Geen opmerkingen: