donderdag 20 februari 2020

Manjaro installatie

Manjaro 18.1

Ik was nogal enthousiast geworden van wat ik zag bij een start vanaf een usb-stokje en besloot om de Mint 19.3 van een HP Pavilion G6 uit 2013 te vervangen door Manjaro 18.1.5.

 opstarten vanaf stickie
Zoals goed te zien is verdient de bootloader Grub de nodige aandacht met wel 5 oude ingangen voor ubuntu/mint



 Toetsenbord kiezen
Er is gekozen voor VS met € op 5


 Partitie ruilen
Goed opletten dat de juiste partitie wordt gekozen





 Keuze van office-pakket
LibreOffice natuurlijk


 Installatie
Vermelding van de 3 package managers

!!!



 Updaten
Na de herstart en nu dan de opstart vanaf de harde schijf komt het updaten van de verse installatie meteen aan de orde.















Daar stond het dan, een nieuw bureaublad. Er zijn een paar dingen die ik regelmatig gebruik en niet standaard zijn. Zoals inloggen met SSH, sshfs om externe mappen lokaal aan te binden, Ik bedacht dat ik moest controleren of Transmission wel standaard aanwezig was. Kennismaken met pacman verliep redelijk door de wiki te raadplegen.
Voor SSH volge ik de volgende link
http://www.tuxfixer.com/configure-ssh-service-in-manjaro-linux/
Een herstart van het systeem was nodig om ook met sshfs te verbinden.

Met efibootmgr heb ik opruiming kunnen houden in de bootopties die zichtbaar zijn in het bovenste plaatje. Het ziet er een stuk opgeruimder uit nu. En het voorkomt vergissingen waardoor ik met grub> eindig of in windhoos uitkom terwijl ik manjaro wilde.


Geen opmerkingen: