dinsdag 18 februari 2020

manjaro18-1 starts from usb stick on an old laptop.

HET grootste probleem om met een live versie van een Linux aan de gang te gaan is altijd dat je uit moet zoeken hoe je nu opstart vanaf een usb-stokje (stick). Dat is lastig. Als ik het eenmaal heb uitgezocht markeer ik de desbetreffende toets op het toetsenbord met een plakbandje of post-it of met een markeerstift. Dan hoef je het niet nogeens uit te vogelen.
Dit is louter een demonstratie van hoe het proces dan verloopt. In dit geval van een Manjaro 18.1 XFCE versie. Manjaro is een zogenaamde Rolling Release versie. Dat wil zeggen dat er niet echt een stabiele versie is die vaststaat. Dat wil niet zeggen dat het niet stabiel is. Je kunt veranderingen, toevoegingen ook grondig testen voordat je ze vrijgeeft. Het is een andere manier van ontwikkeling. Zelf heb ik de neiging om het 'bleeding edge' te noemen.

Toch jammer dat er geen LibreOffice aanwezig was. In het afgelopen jaar hadden de ontwikkelaars besloten om voortaan LibreOffice als voorkeur mee te geven in plaats van FreeOffice. En jammer ook dat ik zo weinig ervaring heb met op Arch gebaseerde systemen. Ik probeerde wat na wat zoeken maar dat liep telkens vast. Bruut de stroom uitschakelen was het enige dat overbleef. Telkens kon ik toch weer van mijn stickie starten.;-)👍
Toen vond ik op https://averagelinuxuser.com/10-things-to-do-after-installing-manjaro/ mogelijke aanwijzingen hoe om te gaan met pamac-manager, de grafische software-manager van Manjaro. De aanbevelingen daar lopen achter op de ontwikkelingen, maar goed, ze geven wel een indruk van wat mogelijk was. Bovendien had ik bij het opstarten gezien dat de Snappy daemon geïnstalleerd was en bij LibreOffice had ik ook gezien dat ze Snap-pakketten leveren. Er was hoop dat het ging lukken. Zoals gewoonlijk was het wat gepiel, maar het is gelukt:






















Onderweg heb ik wat schermafdrukken gemaakt - ja, dat kan ook - en in de map Pictures achtergelaten. Ik was afgelopen week bij een voorlezing over serendipiteit, iets vinden terwijl je op zoek bent naar iet anders; een toevallige vondst. Nadat ik het dus niet echt meer nodig heb vond ik: een overzicht van pamac (visueel) en/of pacman (opdrachtregel, cli), de software-manager: https://wiki.manjaro.org/index.php?title=Pacman_Overview Lees het goed!

Op een ander stickie heb ik al een paar weken ZorinOS staan, ook zo'n vlotte vervanger voor al die mensen die van windows 7 af moeten en geen windhoos 10 willen. Daar was OpenOffice geen probleem, maar ja, dat is ook Debian-gebaseerd en daar heb ik wel genoeg ervaring mee.

In het hoofd kwam ook Elementary(.io) langs. Daarvoor moet je iets betalen, maar ik heb geen kredietkaart om een paar dollars naar ze over te maken, om iets te testen.

Geen opmerkingen: