maandag 13 april 2020

Overmoed


Nadat ze volgens berichten op tweakers.net een paar maanden geleden slecht verkrijgbaar waren, vond ik ze begin april 2020 volop in de AC-tion-winkel: LSC Smart Connect Power Plugs (v2.0).
Het gemak waarmee ik met tuya-convert het slimme stopcontact uit de Chinese klauwen kon bevrijden, bracht me op het idee er nog een paar te verschalken. Een leuk cadeautje ook voor iemand die belangstelling heeft maar niet zo veel kennis. Dankzij behulpzame forumleden en facebookgroepsleden leerde ik dat het 'ombouwen' naar een ander lokaal netwerk geen probleem vormt. Bij de inrichting geef je op met welk draadloos netwerk verbonden moet worden. Maar als je de contactdoos meeneemt naar een andere locatie is dat netwerk niet meer in de buurt. Wat gebeurt er dan?  Nou, dan valt het apparaat terug op een standaard aanwezig netwerk dat je ter plekke kunt benaderen om het juiste draadloze netwerk in te geven. In deze paasdagen zou ik zeggen: "Eitje".

Zo haalde ik de eerste uit de kast om te behandelen. Het was allemaal zo makkelijk gegaan dat ik wel meende het te hebben onthouden, de stappen om te flashen. Alles ging goed totdat ik verbond met het lokale ip-adres van het apparaat en de Tasmota-template voor mijn neus had en de juiste wifi-netwerkgegevens in moest geven. Daaronder stond iets van een Web Admin Password en daar vulde ik ook wat in. Het apparaat ging herstarten en toen moest ik inloggen op de lokale website. Geen idee waarom en met welke gegevens. Lichte paniek. Trok het ding los en ging ermee naar de ruimte waar die zou gaan behoren, met een andere netwerknaam. Onzinnig.

En daar leek die niks te doen, zelfs het schakellampje werkte niet. Als de template nog niet aanwezig is, doet het lampje niks. Dat wist ik wel, maar het maakt het wel moeilijk om te zien of het apparaat in autoconfig/smartconfig/pairing mode staat. 👿. Het was me een raadsel wat er aan de hand was.
(Uit een gebruikersgroep kreeg ik een dag later te horen dat de loginnaam 'gewoon' admin is. Dat kan ik nu bevestigen.)

Dus pakte ik een tweede om het nu wel goed te doen. Alles leek weer goed te gaan. Opnieuw kreeg ik een inlogscherm voor mijn neus. Deze bleek nog wel een lichtende schakelaar te hebben, maar de 5 seconden ingedrukt houden om in de smart config te geraken deed het niet. 😕🙅
Totdat ik opmerkte dat de wifi op mijn raspi-tje was uitgeschakeld. Dat hersteld en ik vond zomaar een tasmota-xxxx apparaat in mijn netwerk waarop ik in kon loggen en de rest van de configuratie af kon ronden.

Krijg net bericht dat 3x in- en uitschakelen (van de spanning af) en dan de vierde maal op de stroom laten, dat dat de fabrieksinstellingen herstelt.
Device-Recovery/fabrieksinstellingen apparaat

Procedure

  1. Cut power from the device completely for 30 seconds
  2. Power the device on and off three times with intervals lower than 10 seconds and leave it on after fourth time
  3. Fast power cycle device recovery should activate and the device should be reset to firmware defaults

Geen opmerkingen: