zondag 23 maart 2008

Belasting - gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren

Tijdens mijn middelbare school heb ik het vak boekhouden ook moeten volgen. Ik begreep er niet veel van. Ik heb het trucje wel geleerd, maar begrijpen deed ik het niet echt. Dat gevoel het niet echt te begrijpen komt ieder jaar terug wanneer mijn partner E. probeert met mij mijn belastingaangifte rond te breien. Die aangifte vind ik niet interessant en zij deed het voorheen met veel plezier. Ook al omdat we meestal eindigden met het idee wat verdient te hebben. Veel leuker vind ik het de databases te maken waarin ik mijn administratie voer. Ik had ooit een behoorlijk perfect systeem in Excel met draaitabellen en datatracking. Maar ergens heeft de firma Microsoft in al haar wijsheid besloten om die laatste optie uit de volgende versie van Excel te slopen. Een leerzaam experiment werd het om de administratie op te zetten in de gebrekkige database Base van OpenOffice.
Met enige moeite slaagde ik erin de invoerkant heel behoorlijk op te zetten. Maar dit jaar kwamen we erachter dat de uitvoer nog niet geheel voldeed aan de verwachtingen. Dit noemen we een 'understatement'!
Deze uitvoer dient als invoer voor de electronische aangifte van de inkomstenbelasting (IB2007).
Voorheen installeerde de BDienst zich altijd op de root van C:. Maar tot ons genoegen kon het ditmaal ook op een netwerkschijf geplaatst worden.
Het gekanker van E. was niet van de lucht. De Help liet zich niet lezen. De inhoudsopgave van de Help was goed te zien aan de linkerkant van het venster, maar de inhoudelijke tekst niet.
Dat was niet alleen bij ons zo, maar ook op andere PC's waarop E. de aangifte voor derden had gedaan.
De aangifte zelf bestaat uit het dwingend persen van de realiteit in de voor de belastinginspecteur bekende sjablonen. Materiële vaste activa?? Immateriële passiva?? Leuker kunnen we het niet maken? Makkelijker wel? Het zou toch andersom moeten zijn. Klantvriendelijk zou het zijn wanneer de inspecteur kijkt hoe de verslaglegging passend te krijgen is in voor hem acceptabel categorieën.
Nu had ik tot een jaar of twee geleden stellig de indruk dat de BD erg zijn best deed om het makkelijker te maken, maar met dergelijke termen moet je dan toch niet aankomen. Op sommige momenten is de helptekst en de voorbeelden daarin wel echt verhelderend. Op andere voel ik me als Bill Murray in "Lost in Translation".
Ze presenteren zich toch als de autofabrikant Ford: we hebben auto's in alle kleuren, zolang het maar zwart is.

Ik denk redelijk te snappen wat een privéonttrekking is. Maar van de helptekst bij een privéstorting krijg ik echte jeuk.
De Deus Ex Machina om de balans kloppend te maken heet Eigen Vermogen - onderdeel van het Ondernemingsvermogen. In een volgende stap bedenk ik dan dat het Eigen Vermogen feitelijk moet worden opgegeven als een privéstorting. Dan weet je tenminste waar het vandaan komt en is het niet langer de tik met de toverstaf. Dat is duidelijk!
In de discussie die ontstaat ga ik op zoek bij de Belastingdienst naar de term 'privéstorting'. Die is onbekend daar. De Kluwer Belastinggids kent het blijkens het register ook niet. Ruimer zoeken leidt tot ongeveer 10 zoekresultaten bij Google. Het is vast een hot item denk je dan. Wel 10 resultaten. Dan maar eens kijken of er niet wat geblogd wordt over of vanuit de Belastingdienst. Niks, nada. Terwijl er honderden medewerkers bij Microsoft zijn die een blog bijhouden, kan ik er niet één vinden bij de BD. Wat een openbaarheid. Fora die gaan over de belastingen? Ik heb ze niet gevonden. We doen gewoon alsof er geen onduidelijkheden zijn, geen vragen en ruimte voor discussie. Wil je weten hoe je tegels moet zetten dan kun je dat vinden in televisieprogramma's en internetfora. Maar oh wee als het om de belastingen gaat.
Wat mij betreft gaan de Volksuniversiteiten (weer) boekhoudcursussen geven en komt er een door de BD gesponsorde (100% aftrekbaar volgens Kluwer) televisieserie waarin op hilarische of dramatische wijze de aangifte wordt doorgenomen. Met John Cleese of Bill Murray. Wouter Bos mag ook, maar ik wil er wel om kunnen lachen.

En wat had ik graag dit jaar de aangifte gedaan in Linux. Jammer de PC van E. is de enige die niet ook een Linux bevat. Ook dit jaar tel ik niet mee in de linuxstatistieken van de BD. Helaas.
Ik moest me schamen...

Geen opmerkingen: