woensdag 23 juni 2021

Slecht geheugen Toshiba

 Wat baal ik. Op mijn bureau ligt al het tweede Toshiba Transmemory usb-geheugen staafje dat het binnen 5 jaar begeven heeft. De eerste heb ik na het raadplegen van de website van deze geheugenfabrikant al bij het chemisch afval gebracht.

Nu werd ik zo boos dat ik alles op alles zet om mijn recht te halen. Mijn geheugen kwam terug en ik bedacht dat ik de aankoopbon nog wel in mijn archief heb. Juist.
Op 5 juli 2017 kocht ik 2 van deze 64 GiB staafjes. 

Inmiddels heet Toshiba Toshiba Memory. Oh nee, vergeten, ze heten nu Kioxia of zoiets. In hun beschrijving van de in goed Nederlands geheten Warranty begint het ongeveer zo:
"KIOXIA’s memory products (USB Flash Drives and SD Cards) are warranted against defect in materials for either up to five or up to three years from the date of purchase with a manufacturer’s warranty, which depends on the respective memory product. Please note that, If you bought the KIOXIA memory product from a shop, then statutory warranty claims can only be made with the shop which sold you the product. Please contact the shop for information on the repair procedure."

Maar op de verpakking staat in goud Premium Quality , *****, 5 Years Warranty.

Maar dat ze de geest hebben gegeven komt vast doordat ik ze in een windhoos 10 laptop heb gestoken. Want versie tien valt niet onder de vereiste OS'en.
N.B.: Linux ontbreekt in zijn geheel en Android is blijkbaar ook geen OS waarmee je ze kunt gebruiken.

 Heb inmiddels via WhatsApp kontakt met de winkel. Ben benieuwd wat die er van gaan maken.

Oh ja, en voor wie het nog niet wist; een GB is 1.073.741.824 byte. Dat u dan niet denkt dat u 64 maal dit getal als geheugen hebt gekocht (= 68,719,476,736).
U koopt 64.000.000.000 bytes opslag waarvan dus ongeveer, delen door
1.073.741.824, 59.6046447754 byte over blijft.

Geen opmerkingen: